Karl Tirén och Karl-Erik Forsslund nedbäddade i den rissla som tog dem från vintermarknaden till järnvägsstationen i Jörn

Karl Tiréns inspelningsresor

Med fonograf och vaxrullar reste Karl Tirén runt för att dokumentera jojk. Här kan du följa hans inspelningsresor.

Med fonograf och vaxrullar

Karl Tirén genomförde sex resor med fonograf och vaxrullar för att dokumentera samisk jojk. Dessa resor, samt hans övriga inspelningsarbete, beskrivs utförligt i Gunnar Ternhags bok Jojksamlaren Karl Tirén (2000).

De första inspelningsresorna

I februari 1913 påbörjade Tirén sitt inspelningsarbete vid vintermarknaderna i Arvidsjaur och Arjeplog. I juli samma år reste han till Tärnaby under en böndagshelg för att göra fonografinspelningar och uppteckningar efter gehör.

I januari 1914 fortsatte han med inspelningar vid vintermarknaderna i Lycksele och Åsele. Sommaren 1914 dokumenterade han jojk i Jokkmokk och Kvikkjokk. Under juli samma år deltog han i landshövdingen Walter Murrays möten med renskötare på olika platser, där han också gjorde inspelningar.

Tiréns sista fältinspelningar med fonograf gjordes i oktober 1915 vid bröllopet mellan Maria Persson-Johansson och hennes make. Maria Persson-Johansson var en av Tiréns viktigaste kontakter bland jojkarna.

Vintermarknaderna i Arvidsjaur och Arjeplog 1913

Tiréns första fonografinspelningar gjordes vid vintermarknaden i Arvidsjaur den 8–9 februari 1913. Där dokumenterade han 13 jojkare. Han reste därefter till Arjeplog för att göra ytterligare inspelningar med hjälp av Maria Persson-Johansson, som bjöd in släkt och vänner till sitt hem för att jojka.

Porträtt av jojkare

Under sitt besök i Arvidsjaur träffade Tirén författaren och hembygdsvårdaren Karl-Erik Forsslund (1872–1941). Forsslund följde med till Arjeplog och beskrev inspelningsarbetet i sin artikel ”När lapparna joika”, som publicerades i Dagens Nyheter den 2 mars 1913.

I sin artikel skriver Karl-Erik Forsslund korta porträtt av de jojkare som deltog och beskriver hur inspelningarna gick till. Hans text är en blandning av romantiska skildringar av samernas kultur samtidigt som han försöker att förklara och försvara jojkningen som en högt utvecklad musikform – en syn som även låg till grund för Tiréns arbete med den samiska musiken.

Här kan du läsa hela artikeln

Artikeln publicerades 1913 och innehåller ett ålderdomligt språkbruk och synsätt. Texten speglar sin samtid och representerar inte Visarkivets värderingar.

Tillbaka till presentationen Samiska röster

Medverkande – Karl Tiréns inspelningar

Möt några av personerna som deltog i Karl Tiréns inspelningar.

Karl Tiréns efterlämnade samling

Karl Tiréns unika jojkinsamling är spridd över flera arkiv. Upptäck var inspelningar, brev och manuskript finns bevarade – och hur du kan ta del av dem.

Fonografen – den första inspelningstekniken

Fonografen revolutionerade inspelningstekniken och gjorde det möjligt att bevara röster och musik för framtiden. Både på plats och på resande fot.