Tidigare forskning i urval

Här hittar du en översikt över några av de forskningsprojekt som genomförts på Svenskt visarkiv.

Kreativa förflyttningar

Projektet leddes av Sverker Hyltén-Cavallius och undersökte tre musiksfärer under det sena 1960- och tidiga 70-talet, en tid som ofta beskrivs som omvälvande och på många sätt kännetecknas av förflyttningar. Delstudierna fokuserade på förflyttningar inom visvågen, folkmusikvågen och den alternativa musikrörelsen.

Läs mer om projektet Kreativa förflyttningar.

En botfärdig synderskas svanesång: Barnamord i skillingtryck mellan visa och verklighet

I projektet undersökte Karin Strand hur skillingtryck under 1700- och 1800-talet skildrade verkliga brott och förbrytare, med fokus på kvinnliga barnamördare. Skillingtryckens berättelser jämfördes med verkliga rättsfall genom fallstudier baserade på rättegångsprotokoll och andra historiska dokument.

Läs mer om projektet En botfärdig synderskas svanesång: Barnamord i skillingtryck mellan visa och verklighet.

Kvinnliga utövare och scenografi av trauma inom samtida rysk teater

I projektet undersökte Olga Nikolaeva traumats scenografi i verk av kvinnliga regissörer och scenkonstnärer i samtida ryska teater.

Läs mer om projektet Kvinnliga utövare och scenografi av trauma inom samtida rysk teater.

Historiskt informerad ljuddesign: ett multidisciplinärt och strukturerat synsätt på digitalisering och utforskning av elektroniskt musikarv

I detta multidisciplinära forskningsprojekt ställde Mischa van Kan frågor om vad händer när instrument som användes i en ny experimentell musikstil arkiveras och blir betraktade som kulturarv? Hur påverkar detta musikers, teknikers och arkivariers sätt att betrakta dessa tidiga analoga elektroniska instrument? 

Läs mer om projektet Historiskt informerad ljuddesign: ett multidisciplinärt och strukturerat synsätt på digitalisering och utforskning av elektroniskt musikarv.

Vilkas röster, vems blick?

I detta forskningsprojekt undersökte fil. dr Ingrid Åkesson medeltida skandinaviska balladers texter om kön, äktenskap, heder, våld och makt. Fokus låg på att förstå vilka maktstrukturer som är synliga i balladerna och hur de förhåller sig till historisk lagstiftning och sociala normer.

Läs mer om projektet Vilkas röster, vems blick?

Det här är Sverige just idag

I projektet undersökte Melanie Schiller svensk populärmusik som en arena där nationell tillhörighet diskuteras, skapas och manifesteras. 

Läs mer om projektet Det är Sverige just idag.

Utanförskapets röster

I det här projektet undersökte Stefan Bohman, Dan Lundberg och Karin Strand skillingtryck, inspelningar och intervjuer från mitten av 1800-talet till omkring 1970. Fokus låg på blindvisor, sånger från arbetslösa och strejkande, samt kåklåtar.

Läs mer om projektet Utanförskapets röster.

Kulturpolitiska urvalsprocesser

I projektet Kulturpolitiska urvalsprocesser undersökte Dan Lundberg undersökte hur frilansande musiker påverkas av statligt kulturstöd och de utmaningar de möter mellan sina musikaliska ideal och ekonomiska behov. Forskningsprojektet var ett samarbete mellan Svenskt visarkiv och Umeå universitet.

Läs mer om projektet Kulturpolitiska urvalsprocesser.

Skivomslagens betydelse för jazzens ökade status

I projektet undersökte Mischa van Kan vilka bilder som knöts till jazz och jazzmusiker genom skivomslag och hur dessa påverkade jazzens mening och status mellan åren 1949 och 1963.

Läs mer om projektet Skivomslagens betydelse för jazzens ökade status.

Mixa eller maxa om kulturarv, identitet och folkbildning

I det här projektet undersökte de deltagande forskarna varför statliga institutioner samlar och dokumenterar musik och konst. Fokus låg på hur urvalet påverkas av samhällsideologier och maktförhållanden, och vilka kriterier som avgör vad som bevaras som kulturarv.

Projektets forskare var Anders Hammarlund, Mathias Boström och Dan Lundberg från Musikverket. Mats Nilsson från Göteborgs universitet samt doktoranderna Madeleine Modin (Stockholms universitet) och Karin Eriksson (Uppsala universitet).

Läs mer om projektet Mixa eller maxa – om kulturarv, identitet och folkbildning.

Gestaltning, identitet, integration

Inom forskningsprojektet Gestaltning, identitet, integration studerade Anders Hammarlund den judiska kantorstraditionen i Sverige. Projektet utgick från kantorn och musikforskaren Abraham Baer (1834–1894) och hans verksamhet i synagogan i Göteborg. 

Läs mer om projektet Gestaltning, identitet, integration.

Musiketnologiska grundvalar

I projektet Musiketnologiska grundvalar (1998) ingick en digitalisering av Sveriges Radios folkmusiksamling samt ett forskningsprojekt om folklig koralsång.

Projektet resulterade i rapporten Folklig koralsång. En musiketnologisk undersökning av bakgrunden, bruket och musiken av Margareta Jersild och Ingrid Åkesson, vilken gavs ut 2000.