Stockholm och Uppsala
Januari-mars 1968
Startade i Nacka
1968 års första inspelning gjordes i Nacka den 30 januari med sångerskan Britta Trolle. Hon hade en omfattande repertoar av barnvisor och ramsor som hon lärt efter sina mostrar. Ett 50-tal visor och ramsor spelades in vid Märta Ramstens besök och Britta Trolle blev sedan inspelad av Visarkivet så sent som på 1990-talet. Hon finns även med på skivan Vaggvisor och ramsor som Svenskt visarkiv gav ut 1978 i samarbete med Caprice Records och dåvarande Rikskonserter.
Britta Trolle – Högt i ett träd en kråka (SVA BA 0109)
Under 1960-talet skedde en stor inflyttning från landsbygden till storstäderna. Även spelmän och sångare flyttade och tog då med sig den lokala repertoaren av låtar och visor i flytten. Fiolspelmannen Elof Bergqvist var sjukpensionerad skogshuggare från Frånö i Ångermanland. Han kunde förmedla ett tiotal låtar efter äldre spelmän från de ångermanländska hemtrakterna när Märta Ramsten besökte honom i hemmet i Märsta den 28 februari. Han spelade även några egna kompositioner.
Elof Bergqvist – Kvarnvalsen efter Per Nilsson i Granvåg (SVA BA 0110)
Besökte ålderdomshem
Många inspelningar gjorde Märta Ramsten på ålderdomshem runt om i landet, ett naturligt ställe att leta efter musicerande åldringar. Den 29 februari skottåret 1968 besökte hon Högalids vårdhem i Stockholm. Där dokumenterades munspelaren Oskar V. Frihman och sångaren Ernst Guldbrand.
Breddad syn på folkmusiken
Inspelningen är intressant eftersom de visar att Märta Ramsten hade ett annat förhållningssätt än sina företrädare bland svenska folkmusikinsamlare. Tidigare hade instrument som munspel och dragspel varit bannlysta i folkmusikkretsar. De ansågs vara för moderna, liksom dans- och visrepertoaren från 1900-talets första decennier. Det var ålderdomliga instrument och låtar som ansetts vara intressanta.
Märta Ramsten hade ett annat synsätt. Hon har i intervjuer och andra sammanhang framhållit att hon ville skildra helheten i spelmännen och sångarnas repertoar. På inspelningarna från Högalids vårdhem sjunger Ernst Guldbrand visor av Evert Taube och Oskar V. Frihman spelar hambo och schottis från 1910- och 20-talen. En repertoar som tidigare inte varit tänkbar inom folkmusikinsamlingen.
Mathias Boström som forskat om Samarbetsnämnden för svensk folkmusik och upptakten till Visarkivets inspelningsverksamhet, menar rentav att Märta Ramstens mera inkluderande förhållningssätt ”i praktiken innebar en breddning av folkmusikbegreppet/…/”.
Oskar V. Frihman – Göteborgspolkan (SVA BA 0111)
Uppsala
Slutligen hann Märta Ramsten med ett besök i Vaksala utanför Uppsala den 7 mars. Där spelades vissångaren Joel Nilsson in.
Läs och lyssna mer
Här kan du lyssna på samtliga inspelningar under perioden 30 januari–7 mars.
Märta Ramsten har i flera sammanhang beskrivit Visarkivets inspelningsverksamhet, bland annat i artikeln med just rubriken Svenskt visarkivs inspelningsverksamhet, publicerad i tidskriften Noterat i samband med Svenskt visarkivs 50-årsjubileum 2001.
Mathias Boström, chef för Smålands musikarkiv och tidigare forskningsarkivarie på Svenskt visarkiv, har i boken Det stora inspelningsprojektet ingående studerat Samarbetsnämnden för svensk folkmusik och upptakten till Visarkivets inspelningsverksamhet.