Kvinnliga utövare och scenografi av trauma inom samtida rysk teater
I det här projektet analyserade Olga Nikolaevas scenografier som iscensätter trauma i teaterföreställningar skapade av kvinnliga utövare i en samtida rysk kontext.
Projektets ena syfte var att utforska representationen av trauma i den samtida ryska kulturen, vilka orsakas av problem i den sociokulturella sfären i Ryssland där ämnena trauma och traumatiska upplevelser kan uppfattas som oönskade och till och med hotande för statens agenda. Projektets andra syfte var att uppmärksamma kvinnliga teaterregissörer och kvinnliga scenkonstnärer i samtida rysk teater och därmed utmana dold diskriminering av deras kreativa praktik.
Medan trauma, tillsammans med minne och historia, kontinuerligt bryts och formas för att upprätthålla den politiska berättelsen, fortsätter kvinnliga utövare att utmana gränserna för hur trauma kan artikuleras och uppfattas. För att analysera hur trauma representeras i verk av kvinnliga utövare, använde sig Nikolaeva av de senaste teorierna inom scenografiforskning och kombinerade förstahandsobservation av föreställningar med intervjuer med kvinnliga utövare.
Detta treåriga postdok-projekt var placerat vid Statens musikverk, Stockholm, och Alexanderinstitutet, Helsingfors universitet.