Kreativa förflyttningar
Det sena 1960- och tidiga 70-talet beskrivs ofta som en omvälvande period i alla bemärkelser, från det politiska till det estetiska. Det är en berättelse som berättats många gånger, till bilder från Almstriden, Kårhusockupationen eller festen på Gärdet. Och det finns många skäl till att den kommit att uppfattas så, men också skäl till att gå tillbaka och undersöka perioden igen: hur var det, vad hände egentligen, och om det nu var en så dynamisk period – varför var den det?
I projektet Kreativa förflyttningar undersökte Karin Eriksson, Sverker Hyltén-Cavallius, Dan Lundberg och Madeleine Modin tre musiksfärer åren 1965–75: folkmusikvågen, den tidiga proggen och vis- och trubadurscenen. Samtliga områden har det forskats om tidigare, men ur andra perspektiv. En iakttagelse som ligger till grund för projektet är att den här perioden kännetecknas av förflyttningar – människor, idéer, impulser och klangvärldar som befinner sig i rörelse – något som ofta framhålls som viktigt för kreativitet.
Projektet undersökte Visarkivets samlingar med nya frågor, samt kompletterade samlingarna med nya intervjuer och sökningar i andra arkiv och mediedatabaser. En förhoppning var att projektet skulle bidra med pusselbitar till att förstå villkoren för kreativitet, från abstrakta förflyttningar av perspektiv till konkreta omständigheter, såsom inkomster och privata boendekostnader.
Projektet genomfördes 2017–2020 och finansierades av Kulturrådet.
Deltagare i projektet
Karin Eriksson, fil dr i musikvetenskap.
Sverker Hyltén-Cavallius (projektledare), docent i etnologi, forskningsarkivarie vid Svenskt visarkiv och forskningssamordnare på Statens musikverk
Dan Lundberg, docent i musikvetenskap, generaldirektör Statens musikverk
Madeleine Modin, fil dr i musikvetenskap, forskningsarkivarie vid Svenskt visarkiv